23948sdkhjf

Bärkassarna ger vinst

Varje bärkasse i plast, som säljs i matbutiker, ger affären en förtjänst på 85 öre, när kunden betalar 1:50 för påsen. Axfood har sålt 60 miljoner påsar i plast under de senaste 12 månaderna.

– Egentligen handlar det om att vi har så låga marginaler och tar ut kostnadstäckning och en liten bruttomarginalvinst på kassarna. Det här är inte frågan om att man ockrar, utan att alla vet under vilka betingelser matvarubutikerna arbetar, säger Bodil Eriksson, vice vd och informationsdirektör på Axfood, till Svenska Dagbladet.

Konkurrensen om påskontrakt är hård och marginalerna för påsleverantörerna är snävare. Avgifterna för påsarna infördes i slutet av 70-talet för att minska användningen av dem med syftet att skona miljön men användningen har istället ökat.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125