Bergendahls fördubblar omsättning
Bergendahlssfären med fria handlare kommer att fördubbla sin omsättning från nuvarande knappa 7 miljarder kronor per år till över 13 miljarder inklusive Vivohandlarnas omsättning.
Det skriver den skånska dagligvarugruppen i ett pressmeddelande sedan det står klart att Vivo Stockholm bryter med Axfood och i stället köper varor från Bergendahls.
Bergendahls skriver att bakgrunden till affären är Vivos vilja att finna en leverantör som kan tillfredsställa handlarnas krav på frihet, flexibilitet och konkurrenskraftiga priser, vilket i sin tur kommer konsumenterna till godo. - Vi gläds åt att Vivo i Stockholm väljer Bergendahls som samarbetspartners. Affären är av stor dignitet för oss och vi ska göra vårt yttersta för att tillfredsställa Vivo och dess konsumenter, säger Bergendahlsgruppens koncernchef Spiros Mylonopoulos enligt pressmeddelandet.
Mylonopoulos säger också att samarbetet innebär att Bergendahls ökar inköpsstyrkan och får möjlighet att pressa inköpspriserna till samma nivåer som andra stora aktörer i branschen.Affären pekar i en tydlig strategisk riktning. Bergendahlsgruppen har under decennier prioriterat de fria handlarna parallellt med de egna koncepten AG:s, City Gross och Eko. Detta accentueras genom satsningen på ett toppmodernt lager och nya logistiksystem som beräknas stå klart under 2006, heter det i pressmeddelandet.