Wal-Mart ökade 4,3 procent
Världens största detaljhandelskedja, amerikanska Wal-Mart, rapporterar en sammanlagd försäljning på 33,6 miljarder dollar i december eller 242 miljarder kronor. I butiker som varit öppna i minst ett år [identiska butiker] var ökningen 4,3 procent.
För samtliga butiker var ökningen 11,3 procent jämfört med samma period i fjol. För hela 2003 rapporterar Wal-Mart en försäljning på motsvarande 1 710 miljarder kronor, vilket också är en uppgång med 11,3 procent.
Försäljningen i samtliga amerikanska Wal-Mart-butiker ökade i december 2003 med 10,2 procent till 23,1 miljarder dollar. I Sams club, som är betydligt större enheter, steg försäljningen med 8,8 procent till 4 miljarder dollar.
Wal-Marts butiker i andra länder ökade under samma månad försäljningen med 16,9 procent till 6,5 miljarder dollar.
För januari förutspår Wal-Mart att försäljningen i butiker som varit öppna i minst ett år ökar med 3-5 procent.
Under har 2003 har Wal-Mart-koncernen sålt varor för 237,6 miljarder dollar eller 1 710 miljarder kronor, vilket är 11,3 procent mer än de 213,5 miljarder dollar som koncernen sålde för från januari till december 2002.
I USA planerar Wal-Mart att under 2004 öppna mellan 50 och 55 lågprisbutiker och 220-230 nya Supercenters.
Wal-Mart kommer även att bygga omkring 25-30 nya Neighborhood Market och 35-40 Sams club.
Utomlands handlar det om att bygga 130-140 butiker på existerande marknader plus 3 distributionscenters för sällanköpsvaror och 2 nya lager.
Butiker i USA: Vid utgången av december fanns 1 476 Wal-Mart, 1 430 Supercenter samt 533 Sams club och 60 Neighborhood market.
Butiker i andra länder: Vid utgången av december hade Wal-Mart 11 butiker i Argentina, 25 i Brasilien, 225 i Kanada, 33 i Kina, 624 i Mexiko, 53 i Puerto Rico, 15 i Sydkorea, 267 Storbritannien och 92 i Tyskland.
Övrigt: Wal-Mart äger också 36 procent av japanska dagligvarujätten Seiyu och har rätt att köpa upp till 69,4 procent av aktierna fram till sista december 2007. Seiyu driver över 400 butiker över hela Japan.