23948sdkhjf

- KF står för konsumentkraft

KF:s nya informationsdirektör, Ann-Christine Hagberg var simstjärna i sin ungdom. Senare i livet har hon har varit vd för en reklambyrå och marknadsdirektör på ett dataföretag. Just nu befinner hon sig på »lyssnarturné« i den kooperativa konsumentrörelsen.

Vad kan du bidra med?

– Tydlighet och enkelhet. I och med att detaljhandelsverksamheten har skiljts ut i Coop Norden ska KF verka i en ny roll. Vi ska försöka formulera vad den nya rollen innebär och uttrycka den så tydligt som möjligt, både mot vår omvärld och internt.


Eftersom du har din bakgrund i bland annat reklambranschen ska du få tillfälle att hitta på en slogan som med ett enda ord beskriver KF…

– Det är ingen slogan, jag ser mycket djupare och allvarligare än så på de här frågorna. Men konsumentkraft är ett ord som karaktäriserar KF.


Alla möjligheter

Du är även ansvarig för övergripande medlems- och konsumentfrågor. Har medlemmarna i KF överhuvudtaget något att säga till om i dag?

– Det finns ju alla möjligheter till påverkan i den struktur som KF har, exempelvis i den lokala konsumentföreningen. Och inom det ekologiska området finns ett stort engagemang och intresse bland medlemmarna.


Ditt svenska rekord från 1960-talet på 100 meter frisim var 61,5 sekunder och stod sig i nio år. Hur snabbt simmar du i dag?

– Måste du fråga om det? Man måste ju nästan vara 50 plus för att komma ihåg det där. Men jag simmar inte alls i dag, jag badar i havet. Det är mycket skönare.

Håkan Okonofua

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063