23948sdkhjf

Frusen färdigmat växer stort i USA

Samtidigt som den ekonomiska avmattningen ledde till en nedgång i antalet restaurangbesök förra året i USA, steg försäljningen av frusna färdigrätter under året till 73 miljarder kronor mot 68 miljarder året innan.

En undersökning från A C Nielsen som refereras i danska affärstidningen Börsen slår fast att det inte rör sig om en tillfällig uppgång.

Försäljningsutvecklingen av frusna färdigrätter tillskrivs i hög grad teknologiska framsteg och ett antal nya rätter som lanserats av livsmedelsindustrin. Det har skett samtidigt som intresset sjunkit för att laga mat hemma i det amerikanska köket.

Det visar sig också att det inte bara är pensionärer och ungkarlar som tar fram en rätt ur frysen i dag, utan människor i alla åldrar. I storstäder som New York finns dessutom flera rapporter om att hyresvärdar inreder lägenheterna utan något egentligt kök. Kvadratmeterhyran är skyhög, och folk äter i regel antingen ute eller ställer in en färdigrätt i mikron.

En ny teknologi har gjort det möjligt att bevara smaken bättre under infrysningen, samtidigt som producenterna har lanserat nya rätter som i smaken väl kan konkurrera med rätterna från take-awayrestaurangerna.

Livsmedelsindustrin lanserade under förra året 248 typer av frusna middagar och smårätter. Det finns i dag en tendens att de stora livsmedelsjättarna köper upp producenter inom denna del av industrin, som till exempel Heinz och Mars nyligen gjort.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063