23948sdkhjf

Unilevers vinst ökade kraftigt

Brittisk-holländska konsumentvarukoncernen Unilever ökade sin volym på jämförbara produkter med 1,8 procent under första kvartalet. Vinsten före skatt steg med hela 62 procent.

Den totala omsättningen sjönk med en procent. Det beror på att verksamheter sålts ut mellan perioderna.

Tillväxten var bara hälften mot samma period förra året.

Koncernens rationaliseringar och koncentration av verksamheten har gett resultat. Vinsten före skatt steg med 62 procent till 962 miljoner euro, nästan 8,8 miljarder kronor. Omsättningen uppgick till 12, 3 miljarder euro, drygt 110 miljarder kronor.

På hemmamarknaden Europa ökade volymen med 2,4 procent medan den var oförändrad i USA. Utvecklingen på den amerikanska marknaden förklaras med ökade rabatter samt kedjan K-Marts kollaps, skriver Financial Times.

Unilever inledde för en tid sedan en utrensning i sin då ganska vildvuxna varumärkesflora.

Det arbetet visar nu resultat, koncernens ledande varumärken står idag för 90 procent av försäljningen mot 84 för ett år sedan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063