23948sdkhjf

Försäljningen ökar trots prisökningarna – hämta i butik-trenden fortsätter

Försäljningen ökade med 1,3 procent under februari, jämfört med samma månad 2024, enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex, DVI.

Kalendereffekten för februari beräknas till -3,6 procent, vilket beror på att månaden i år innehöll en dag mindre jämfört med skottåret 2024. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,9 procent under februari månad.

SCB:s KPI för februari var 3,9 procent, jämfört med januari. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -2,6 procent. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 1,0 procent. 

Det är butikerna som driver tillväxten med en försäljningsutveckling som uppgick till 1,4 procent i februari, jämfört med samma månad än föregående. Samtidigt minskade e-handeln, -0,6 procent.

– Trots den förhållandevis höga livsmedelsinflationen i februari är prisökningstakten i dag på en avsevärt lägre nivå än när den var som högst för två år sedan. Det är även viktigt att ha förståelse för att priserna inte ökar mer i Sverige än vad de gör i övriga Europa, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

När det gäller e-handeln fortsätter hemleveranserna att tappa, -2,3 procent. Hämta i butik däremot fortsätter att ta mark och ökar med 1,7 procent. E-handelns andel av den totala försäljningen uppgick till 4,6 procent.

– Trots en svagt negativ e-handelsutveckling i februari förblev e-handelsandelen stabil på 4,6 procent. E-handelsförsäljningen med upphämtning i butik fortsatte att växa och februari var den 14:e månaden i rad med en positiv tillväxt, säger Karin Brynell.

Läs också: Hämtskåp på stark frammarsch – Willys dominerar

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047