Wolt vill växa inom dagligvaruhandeln – beställningarna ökar rejält
Den 1 november i fjol meddelade Wolt att man adderat fyra nya Icabutiker till sin plattform och att man då hade ett 30-tal butiker från dagligvarukedjorna. Drygt 13,5 månad senare är man uppe i drygt 80 stycken. Majoriteten är från Ica men även Coop och Tempo finns representerade.
Mellan november 2023 och 2024 har antalet matvarubeställningar ökat med cirka 70 procent, meddelar Wolt i ett pressmeddelande.
– Vi är väldigt glada över den positiva utvecklingen av vårt livsmedelsutbud på Wolt. Att nu även storköp som Ica Maxi är en del av plattformen gör det ännu enklare för våra kunder att handla både små och stora inköp på en och samma plats, Johan Grönwall, vd Wolt.
Målgruppen för Wolts livsmedelsbeställningar är framför allt personer i åldern 25-35 år, utan barn, och de produkter som är populärast är vardagsprodukter som gurka, gräddfil, bananer, läsk, mjölk, bake-off-produkter och nötfärs.
I pressmeddelandet skriver Wolt att satsningen på livsmedelsbutiker är en del av företagets strategi att bredda sitt utbud och bli en ännu viktigare aktör inom dagligvaruhandel.