Ny Kvantum inleder med 11 500 prissänkningar

Under torsdagen var det dags för den nyöppning som Fri Köpenskap rapporterat om tidigare. Ica Supermarket Parken byter Icaprofil och går framöver under namnet Ica Kvantum Örebro. Premiären innehöll sedvanliga bjudningar, aktiviteter och särskilda erbjudanden.
Enligt handlare Erik Åkerberg var det högt tryck från morgon till kväll.
– Det var extremt roligt och så mycket positiva kunder. Även våra traditionella äldre kunder kände att det blivit ett ordentligt lyft, men också mycket nya kunder.
Även ett rekord hann med att slås under torsdagen. Specialpriset på nötfärs lockade många kunder.
– Vi sålde fyra ton nötfärs som vi malde i egen kvarn.
Just priserna är någon som man hoppas kunna locka kunder med även framöver. I samband med nyöppningen gick man ut med att man skulle sänka priserna på 10 000 artiklar. Det blev ännu fler.
– Vi har tryckt igenom 11 500 prissänkningar. Det har vi gått ut med hårt mot kund och talat om att vi har en helt annan prisbild än tidigare. Vi vill locka kunden att handla komplett och inte bara se oss som ett alternativ till helgen. Man ska kunna handla delikatesser, färsk fisk och i manuella diskar men även känna sig trygg med prisbilden i botten på basvarorna.
Att man slopar namnet Parken i den nya profilen har också det till vis del med de nya priserna att göra.
– Det är lite en markering ut mot konsument att vi vill se oss som ett alternativ i ett lite större geografiskt område. Vi skickar ut en signal mot marknaden att vi vänder oss till en lite större marknad än vad vi kanske har gjort tidigare. Det kändes också rätt att få ett avstamp vad gäller prisbild och annat också, att man verkligen förstår att det hänt något.
Något som däremot fått hänga med bytet är den klassiska Kronblomstatyn. Den har fått flytta en aning närmare butiken och har fått en egen strålkastare. Även inne i butiken syns seriefiguren i större skala.
– Vi har gjort ett litet Kronblomskafé. Vi har en samling med mycket tavlor som vi har prytt väggarna med inne i kafédelen i bistron.
Erik Åkerberg har tydliga mål för butiken de närmsta åren. Under de tre första åren är förhoppningen att öka med ungefär tio procent per år.
– Vi ska över 200 miljoner ex moms.

Artikeln är en del av vårt tema Butiksöppning.