Här är årets dryckesbutik
– Det här betyder oerhört mycket, framför allt för min personal som driver den här upplevelsen från att man kommer in i butiken till att man går ut. Avdelningen är oerhört personlig med lokalproducerade drycker. Men framför allt vill vi skapa en avdelning som liknar ett systembolag. Där man kan botanisera oavsett om det är öl, tonic eller någonting annat, säger Stefan Wieloch, handlare på Ica Kvantum Eslöv.
Hur stor betydelse har dryckesavdelningen?
– Otroligt stor betydelse. För tio år sedan sålde vi inget alkoholfritt öl eller vin. I dag säljer vi det på kvartspallar eller halvpallar, speciellt under högtider. Vilket jag tycker är fantastiskt trevligt.
Juryns motivering:
”Årets vinnare inspirerar sina kunder att handla dryck längs med hela kundvarvet. Här lyfter man fram lokala drycker tillsammans med de större varumärkena, både i den välplanerade dryckesavdelningen och på personligt utformade säljplatser i butiken. Vardag som helgdag, gör de det enkelt för kunderna att hitta färdiga måltidslösningar där kylda drycker självklart är inkluderade.”
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.