Allt fler handlare satsar stort på växande Halloween-marknad
Cirka 1,6 miljarder. Så mycket väntas Halloweenhandeln omsätta i år, enligt en undersökning från branschorganisationen Svensk Handel. Det skulle i så fall innebära en ökning från fjolårets 1,5 miljarder kronor.
En tredjedel, 33 procent, av de tillfrågade handlarna inom dagligvaruhandeln uppger att högtiden är avgörande för försäljningen. Det är en ökning från 25 procent i förra årets undersökning.
Hela 63 procent av de tillfrågade inom dagligvaruhandeln planerar att satsa på specifika Halloween-erbjudanden, en markant ökning från förra årets 38 procent.
Totalt väntas svenskarnas Halloween-konsumtion öka från 1,5 till cirka 1,6 miljarder kronor, då även inkluderat sällanköpshandeln där 11 procent ser Halloween som en viktig högtid.
– Handelshögtider är generellt sett viktiga för stora delar av branschen, och för vissa är Halloween en av årets mest intensiva försäljningsperioder, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Enligt undersökningen uppger 64 procent av svenskarna att de planerar att fira Halloween, jämfört med 55 procent förra året. Särskilt populär är högtiden bland hushåll med barn.
Av de tillfrågade uppger 84 att de köper godis inför högtiden och 59 procent kommer att köpa dekorationer som exempelvis pumpor.