23948sdkhjf

Axfood tappar mot Ica

För första gången på mycket länge visar Axfood på en lägre ökning än index.

I Axfoods första kvartalsrapport med Simone Margulies som vd summerar man en period av fortsatt positiv kundtillströmning, ökade volymer och befästa marknadspositioner. Däremot påverkades lönsamheten av en ökad satsning på priserna.

– Trots fortsatt höga jämförelsetal redovisar Axfood under tredje kvartalet en tillväxt i linje med marknadens, där volymökning och en positiv kundtillströmning bidrog till att detaljhandelsomsättningen ökade med 3,5 procent. Med det befäster vi återigen våra marknadspositioner och våra förutsättningar att fortsätta utmana och växa, skriver Simone Margulies i rapporten.

3,5 procent är emellertid strax under Dagligvaruindex som för motsvarande period ligger på 3,6 procent. Ett steg bak för Axfood som annars tagit på index elva kvartal i rad.

Jämför man med konkurrenten Ica som också släpper sin kvartalsrapport under torsdagen visar Ica Sveriges butiksförsäljning på 5,6 procent i ökning.

Kollar man istället närmare på Axfoods kedjor visar Willys upp en tillväxt på 3,8. Däremot är ökningen mindre i jämförbara butiker, 2,4 procent, och resultatet gick ned till 556 miljoner (652).

– Satsningar på att stärka prispositionen har belastat lönsamheten under kvartalet i en marknad med intensiv konkurrens. Dessa satsningar är en del i att säkra positionen med Sveriges billigaste matkasse och bidrar till fortsatt hög kundtillströmning och lojalitet samt stärkt marknadsposition framåt.

För Hemköps del är ökningen sämre än index, 2,8 procent. Där väljer man istället att fokusera på utvecklingen i jämförbara butiker som landar på 4,5 procent.

Dagab ökar omsättningen med 3,7 procent men backar resultatmässigt. En följd av en rad olika satsningar, menar Simone Margulies.

– Satsningarna är omfattande och har drivit kostnader även under det tredje kvartalet, men är en viktig och långsiktig förflyttning som ger kostnadsbesparingar och stärkt konkurrenskraft över tid samt skapar en än mer effektiv och hållbar varuförsörjning.

Axfood Q3 2023, mkr

Omsättning: 20 902 (20 293)
Rörelseresultat: 1 007 (1 036)
Rörelsemarginal: 4,8 procent (5,1)
Resultat efter finansnetto: 715 (738)

Axfoods butiker, mkr
Willys
Omsättning: 11 366 (10 951)
Totalt: +3,8 procent
Jämförbara: +2,4 procent
Resultat: 556 (652)

Hemköp, inkl Tempo:
Omsättning: 5 060 (4 923)
Totalt: +2,8 procent
Jämförbara: +4,5 procent
Resultat: 94 (78)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079