Kedjorna långt från att nå matsvinnsmål – Willys med ”unik” satsning
Fyra av fem Willysbutiker har en partner som tar emot mat som annars hade slängts. Det är bara en av metoderna branschen tar till för att jobba med matsvinnet.
Isabelle Ruscic, hållbarhetsansvarig på Willys, uppger att 80 procent av kedjans butiker har en välgörenhetspartner man samarbetar med för att minska matsvinn. Foto: Press
När Fri Köpenskap gjorde en genomgång av hur långt Axfood kommit med sina hållbarhetsmål tidigare i år visade det sig att koncernen fortfarande har en bit kvar vad gäller matsvinnet. Målet är att halvera matsvinnsnivån från basåret 2015 och nå 0,85 procents andel av omsättningen senast 2025. Under 2023 landade man på 1,1 procent andel matsvinn...
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration