Temporaket skyltar om till Hemköp – tiodubblat omsättningen
Redan förra våren skrev Fri Köpenskap om att det räknades på huruvida Tempo Blentarp skulle byta kedja inom Axfood. Butiken hade då gått från 4 miljoner i omsättning 2006, till 40 miljoner kronor 2023 i en ort med färre än 2 000 invånare. Det innebär att handlarna Lasse och Jeanett Gerdin lyckades tiodubbla omsättningen på 16 år. För det förärades man dessutom med det interna priset Årets Tempobutik i fjol.
Nu meddelar Hemköpskedjan att butiken tar steget till att bli en Hemköp från och med imorgon, den 1 oktober.
– Nu har butiken en omsättning som gör att Hemköpsmodellen passar oss bättre. Jag ser fram emot att välkomna våra kunder till Klubb Hemköp och att utvidga kundkretsen ytterligare. Nu satsar vi på nästa milstolpe, 50 miljoner, säger Lasse Gerdin.
– Jag ser fram emot att välkomna Lasse och Jeanett med kollegor till Hemköp. Det är roligt att se hur butiker kan utvecklas och växa inom våra både koncept inom Hemköpskedjan, säger Henrik Sved, driftchef för handlarägda butiker.
Personalen kommer att jobba kvar och lokalerna kommer att vara sig lika förutom i skyltning och inredning. Nytt för butiken blir däremot kampanjer och sortimentet som breddas ytterligare.
– Vi lyssnar gärna på kunderna och tar in det de vill ha, vi erbjuder exempelvis många lokala produkter och egenhantering av kött. Vi har kunder som åker många mil för att handla hos oss, säger Lasse Gerdin.