Försäljningen ökade – ”skönjer stärkt köpkraft”
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,4 procent under augusti 2024, jämfört med samma månad 2023, visar branschorganisationens siffror för augusti.
– Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade under augusti och det går att skönja en förhoppning om stärkt köpkraft. Vi ser fortsatt en avmattande inflation och augusti var den åttonde månaden i rad då prisutvecklingen för livsmedel och alkoholfria drycker var lägre än den övergripande inflationen, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i e-handeln ökade med 3,9 procent. Varav e-handelsförsäljningen uppgår nu till 3,9 procent av den total försäljningen, vilket är en ökning jämfört med månaden innan då den var 3,0 procent.
– E-handelsandelen ligger återigen stabilt runt fyra procent. Av den totala e-handelsförsäljningen står hemleveransen för 56 procent och upphämtning i butik för 44 procent, säger Karin Brynell.
Upphämtning i butik knaprar in på hemleveranserna som tappade 0,3 procent. Upphämtning i butik steg kraftigt förra månaden och fortsatte att öka i augusti med 9,9 procent.
Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under augusti till 1,4 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 3,0 procent.
Kalendereffekten beräknas till 0,9 procent för augusti. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,5 procent under augusti månad. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 2,1 procent.
Butik och e-handel % | Fysisk butik % | E-handel % | |
Månadsutveckling augusti 2024 | 4,4 | 4,4 | 3,9 |
Ackumulerad utveckling 2024 | 4,2 | 4,1 | 5,5 |
Rullande 12 | 4,8 | 4,8 | 3,9 |