Så var Dagligvarudagens första stopp på Sverigeturnén
För andra året i rad stannade Dagligvarudagen till i Umeå för att samla branschgiganter och butiker under samma tak. Precis som föregående år leddes dagen med varm hand av konferencier Martin Moström, vd på Retail house.
Eftermiddagen som skulle behandla framtidens matbutiker delades upp i tre delar där den första bjöd på en föreläsning från Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, om Dagligvaruhandelns roll i samhället.
Därefter följde panelsamtal om AI:s roll i handeln och vilken plats e-handeln kommer att ha i framtiden. På en rak fråga från Martin Moström fick deltagarna bland annat svara på hur stor del av marknaden som e-handeln kommer att stå för 2030. Ali Ghoce, vd Gordon, trodde att tidigare uppskattningar varit lite för optimistiska och lade sig på tio procent medan Magnus Rosén, vd Strongpoint, lade sig strax nedanför.
Under den andra delen blev det panelsamtal om butikernas säkerhet, butikerna som restaurang och hur framtidens fysiska matbutik kommer att se ut. Det senare föranleddes av en föreläsning av Elin Nilsson, lektor, docent och excellent lärare i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring och konsumentbeteende vid Umeå universitet.
Trots spännvidden i samtalsämnena gick det att hitta flera gemensamma budskap från talarna. Bland annat uppmanades butikerna att våga testa nya idéer och inte vara rädda för att det ska misslyckas. Ta gärna hjälp av andra experter för att få utlopp för dina idéer.
Nytt för i år var annars regionfinalerna. Inför årets Dagligvarugalan hålls lokala finaler för sex kategorier där de tre regionala vinnarna ställs mot varandra i Stockholms stadshus. Vilka som gick vidare från Norrland kan du läsa om här.
Nästa stopp för Dagligvarudagen blir i Örebro den 17 september innan den fortsätter till Malmö den 8 oktober. 14 november är det dags för Dagligvarugalan i Stockholms stadshus.
Artikeln är en del av vårt tema Dagligvarugalan.