Ica om kyl och frysbytet – ”Stor kostnad för butiken”
Ica har drygt hälften av sina butiker kvar att ställa om. Det är inget arbete man gör ad hoc, menar Karin Amnå, chef hållbarhetsutveckling på Ica Sverige.
– Det är en stor kostnad för butiken att göra den här omställningen. Det ligger ofta i en långsiktig investeringsplan. Det kan exempelvis röra sig om en ombyggnad som man försöker tajma bytet med. Men det kan också vara gammal utrustning som man vill vänta ut. En del väljer att göra det i samband med ett ägarbyte, säger Karin Amnå.
Kedjan har ingen tydlig deadline för när samtliga butiker ska ha genomgått omställningen.
– Vi har vårt klimatmål, där vi ska ha minskat klimatavtrycket så mycket som möjligt fram till 2030. Och där ingår butikernas köldmedia och energi som viktiga delar. Det jobbar vi väldigt mycket med; att få ned förbrukningen såväl som det klimatavtryck som uppstår vid förbrukningen.
Den nya F-gas-förordningen, samt bristen och ökade priser på de gamla medierna, påskyndar omställningen, menar hon.
– Vi har en väldigt bra övergripande koll och följer utvecklingen i våra butiker. Vi stöttar också butikerna mycket kring köldmedia, som bland annat kring lagstiftning och hur man ska gå till väga vid ett byte. Det är viktigt att butikerna förstår att det är en investering man behöver ta höjd för framöver.
Kostnaden för att ställa om en Icabutik ligger mellan 2 och 7 miljoner kronor, berättar hon.
– Det finns stöd för butikerna att söka för att minska utsläppen av koldioxid och andra gaser som kan påverka klimatet. Det gäller även den här kylkonverteringen.
Artikeln ingår i vår temaserie om kyl- och frysomställningen inom dagligvaruhandeln. Läs mer om hur det går och hur långt kedjorna har kommit i sitt arbete:
Kyl- och frysbytet kostar flera miljarder
Axfood: ”Man får ut så mycket mer”
CBS och Lidl: ”Planen är 25 butiker om året”