23948sdkhjf

DVI: Ökad försäljning under största semestermånaden

Samtidigt som matpriserna stiger igen så ökar också försäljningen i den svenska dagligvaruhandeln.

Försäljningen steg med 4,0 procent i juli jämfört med samma månad förra året. Det visar dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Kalendereffekten var 0,5 procent och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen estimeras därmed till 3,6 procent.

– Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade under semestermånaden juli. Vi ser fortsatt att livsmedelspriserna har en lägre ökningstakt än den övergripande inflationen. Men det är viktigt att komma ihåg att prisnivån nu är på en högre nivå än innan inflationen tog fart och hushållens köpkraft är fortsatt svag, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.

Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under juli till 1,1 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex, KPI, som presenterades tidigare i veckan. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 2,9 procent.

Försäljningen i fysiska butiker steg med 3,7 procent, samtidigt som e-handeln ökade med 15,1 procent. Upphämtning i butik ökar mest, med 21,1 procent. Jämförelsetalen är dock låga, och e-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgår fortfarande bara till 3,0 procent av den totala försäljningen.

–E-handelsandelen var lägre i juli än under årets föregående månader, en trend som inte är ovanlig under sommarmånaderna när konsumenterna har ett mer spontant köpbeteende, säger Karin Brynell.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096