23948sdkhjf

Matpriskollen: Kaffepriserna rusade i juni

Kaffepriserna rusade med hela 11 kronor per paket och det finns en stor risk för att utvecklingen fortsätter, konstaterar Matpriskollen i sin junirapport.

– Så här dyrt har råkaffet bara varit tre perioder de senaste 25 åren, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, i en kommentar.

När Matpriskollen undersöker matkedjornas ordinariepriser i juni så står totalpriserna stilla medan matrelaterade produkter ökar med 0,1 procent. Ökningen drivs främst av kaffe som ökar med 3,8 procent.

– Bryggkaffe, svenska folkets favoritdryck, ökade med hela 7,9 procent, vilket i praktiken innebär att ett kaffepaket blev mellan 5 till 11 kronor dyrare beroende på märke och butik, säger Ulf Mazur.

På ett år har råkaffepriset ökat med nära 40 procent och det beror till stor del på längre torka än normalt i Brasilien som producerar cirka 40 procent av Arabicakaffet som är populärt i Norden. Samtidigt är kaffe en populär vara som kedjorna priskrigar om.

Andra produkter som ökat mycket i juni är rostad lök, ajvar, pesto och mjukost. På nedsidan fortsätter frukt och bär att pressa med -3,8 respektive -2,0 procent.

– Nu går vi ju in i högsäsongen för melon, aprikoser, nektariner, gurka med mera och då faller priserna naturligt då utbudet är som störst. Vi har sett under hela 2024 att utbudet av frukt och grönsaker från Medelhavsländerna varit mycket stort och priserna har därför pressats, förklarar Ulf Mazur.

Kedjornas egna märken (emv) ökade också med 0,1 procent i juni, men det finns klara tendenser att emv kommer öka mer i pris framöver, då Willys ökade sina kraftigt i slutet av månaden. På ett år har priserna i dagligvaruhandeln ökat med 2,5 procent medan emv bara ökat 1,7 procent, konstaterar Matpriskollen.

– Ökningen inom emv på Willys var också en av orsakerna att kedjan blev den som ökade priserna mest under juni med 0,3 procent, förklarar Ulf Mazur.

Övriga kedjor låg mellan -0,1 procent (City Gross) och 0,1 procent (Ica).

Ica har höjt sina priser med 0,6 procent de senaste tre månaderna, medan övriga kedjor i snitt hamnar på 0,3 procent. Matpriskollen kan fortfarande inte notera några spår av Icas utlovade prisoffensiv på en miljard kronor som utlovades i mars.

Till skillnad från SCB:s officiella Konsumentprisindex mäter Matpriskollen ordinarieprisernas förändring under hela månaden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126