Icas lågprisprojekt växer – två butiker till ställer om
Fri Köpenskap har tidigare skrivit om Ica Supermarket Tunabackar i Uppsala där Ica bedriver ett projekt sedan oktober. Butiken, som ägs av kedjan centralt, har bland annat smalnat av sitt sortiment med tusentals artiklar med avsikten att pressa ner priserna. Tanken är att dra lärdomar från arbetet för att kunna dela med sig till butiker inom hela kedjan om hur man kan jobba mer prisorienterat mot kunderna.
Nu har det projektet utökats med ytterligare två butiker. En av dem är Ica Nära Kronhallen i Karlskoga, som köpts upp av kedjan centralt, något Fri Köpenskap i veckan rapporterade om. Den andra är Ica Söder Helsingborg, som man haft i sin ägo i flera år.
– Vi har sedan tidigare Tunabackarbutiken som ett av testerna inom vårt projekt. Sedan några veckor tillbaka har vi gjort motsvarande omställning nere i tidigare Ica Kvantum Helsingborg, numera Ica Söder Helsingborg. Och Kronhallen kommer att bli den tredje butiken vi jobbar med det här, säger Icas affärsområdeschef för mat och närmarknad, Joakim Bengtsson.
Anledningen till att man initierade projektet var det stora lågprisfokuset som man märkt hos konsumenterna sedan inflationen skenade.
– Vi jobbar hela tiden med att utveckla vårt kunderbjudande. I detta fall handlar det om att snabbare gå från teori till praktik och testa hur det funkar istället för att direkt lansera en färdig lösning. Nu har vi möjligheten att utveckla och justera olika delar, säger Joakim Bengtsson.
Det är ett lågprisprojekt det handlar om?
– I princip. Grunden är en rationell butik med ett mer effektivt och avskalat sortiment för att kunna erbjuda lägre priser.
Var det något med konkurrenssituationen och resultaten som ledde till att det blev just de här butikerna?
– Nej, det är mer att det fanns en möjlighet att göra något. Det är alltid en summa av flera saker. En sak var att det var marknader där vi skulle vilja testa det här.
Nu är ni uppe i tre butiker, när slutar det att vara ett test och blir något annat?
– Det är när vi känner att vi fått svar på våra frågor och har paketerat de lösningar vi kommit fram till och gjort de tillgängliga för alla Icabutiker. Man kan inte stå still. Vi måste hela tiden utveckla oss för att säkerställa att vi kan stödja Icabutikerna att kunna vinna på sina lokala marknader. Sedan får vi se. Vi har bara varit igång i Helsingborg i snart tre veckor och Kronhallen drar i gång efter sommaren.
Efter sommaren har kedjan en Nära, en Supermarket och en Kvantum som ingår i projektet. Det är däremot inte bestämt om man kommer att köpa upp fler butiker framöver för projektet.
– Jag tror att vi kan lära oss mycket av testbutikerna. Många Icabutiker gör redan ett bra jobb med pris men når kanske inte alltid hela vägen fram för att ändra konsumentens prisuppfattning. Det tror jag att det här projektet kommer att hjälpa oss. Hur man får med prisuppfattningen hos konsumenten, säger Joakim Bengtsson.
Butikerna ägs av dotterbolag till Ica och drivs av så kallade dotterbolagshandlare. Christian Nyman, som närmast kommer från en tjänst som butikschef på Ica Nära Vilstavallen i Arboga, blev det på Ica Nära Kronhallen efter att man köpte loss den från Mikael Norling. Michael Månsson är handlare i Helsingborg och
Att Ica äger butikerna handlar bara om finansiering, enligt Joakim Bengtsson.
– Dotterbolagsformen är en finansieringsform när en ny butik etableras eller en större förnyelse genomförs. Hur många dotterbolag vi har varierar över tid, för närvarande rör det sig om cirka 60 aktiva butiker.
Målet är att dotterbolagen så snart möjligt skall kunna övertas av handlaren i eget ägande. Det kan variera hur lång tid det rör sig om beroende på en mängd faktorer, men målsättningen är att det ska ske inom cirka fem år.