23948sdkhjf

Konkurrensverket: Dagligvaruhandeln har ökat sina marginaler – ”oligopolistiska prisstrategier”

Dagligvaruhandelns aktörer har kunnat öka vinstmarginalerna i kronor genom att tillämpa oligopolistiska prisstrategier mot konsumenterna, konstaterar Konkurrensverket i en rapport i dag.
I studien har de studerat den genomsnittliga prisökningen för sju varugrupper under perioden januari 2021 till april 2023.

Den övergripande och sammanfattande slutsatsen är att dagligvaruhandelsaktörerna har, i varierande grad och på grund av marknadsmakt, kunnat öka vinstmarginalerna.

Rapporten landar därmed i helt andra slutsatser än vad SCB gj...
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079