Klart mest framtidstro inom dagligvaruhandeln
Framtidstron ökar från låga nivåer inom butikshandeln samt partihandeln, medan e-handeln ser något mer negativt på kommande tre månader. Trots positivt momentum för stora delar av handeln under våren är det uppenbart att de senaste årens utmaningar slagit hårt mot branschen.
Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juni.
Dagligvaruhandeln sticker dock ut som den delbransch där det finns klart mest framtidstro. Sommarmånaderna är viktiga för detaljhandeln och för dagligvaruhandeln är högtider så som midsommar något som innebär ett välbehövligt försäljningslyft. Detta märks av i månadens Handelsbarometer där delbranschen bidrar till att framtidsindikatorn landar på totalt 92,8.
Dagligvaruhandeln ökade med 5,6 enheter i juni till index 97,1 att jämföra med sällanköpsvaruhandeln som ökade under perioden med 2,6 enheter till index 88,5.
– Utvecklingen i Dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln skiljer sig åt. Medan det i den förra tydligt har vänt mot bättre försäljningssiffror ser vi fortsatt hur ökenvandringen i den senare fortsätter. Det är uppenbart att konsumenterna, positiva tongångar till trots, fortsatt drar sig för att konsumera i sällanköpshandeln. Det är oroväckande, säger Sofia Larsen.
E-handelns framtidsförväntningar backar något efter förra månadens ökning. En minskning med 2,0 enheter gör att indikatorvärdet för juni månad landar på 95,8.