Så mycket ökade försäljningen i maj – drivs av butikerna
Efter påsksmällen i april så lyfte dagligvaruhandeln i maj tillbaka till mer normala nivåer. Det är återigen försäljningen i butik som driver tillväxten. Totalt ökade försäjningen med 5,1 procent under maj 2024, jämfört med samma period förra året. Kalenderkorrigerat och justerat för inflation lander tillväxten på 2,3 procent, enligt Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
– Utvecklingen var positiv i maj, vilket delvis förklaras av att månaden innehöll en extra fredag jämfört med samma månad i fjol. Trots att inflationen för livsmedel nu har stabiliserats på en lägre nivå ska vi komma ihåg att konsumenterna fortfarande har en relativt svag köpkraft, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i maj till 5,2 procent jämfört med samma månad i fjol medan försäljningen i e-handeln ökade med 2,6 procent. Att jämföra med 12,6 procent i april.
– I maj drevs den positiva utvecklingstakten i dagligvaruhandeln främst av den fysiska butikshandeln. Även e-handelsutvecklingen var positiv, men e-handeln uppvisade en betydligt lägre utvecklingstakt än den fysiska handeln, avslutar Karin Brynell.
E-handelsandelen ligger nu stabilt på drygt 4 procent, i maj på 4,1 procent efter att hemleverans minskat med 0,7 procent och upphämtning i butik ökat med 7,1 procent.
Tittar man på hela kvartalet så vände kurvan upp en aning efter en dalande kurva två kvartal i rad.
Totalt såldes det för 82 miljarder inom dagligvaruhandeln under det första kvartalet 2024, varav 78,3 miljarder i butik och 3,8 miljarder via nätet. Motsvarande kvartal förra året uppgick försäljningen till totalt 77,2 miljarder.