Försäljningen upp för tredje månaden – e-handeln tar fart
Matprisinflationen stannade på 1,2 procent under februari, medan kalendereffekten var ovanligt hög, 3,8 procent.
– För tredje månaden i rad ökar omsättningen rensat för inflation i dagligvaruhandeln. Detta kan vara ett tecken på en hushållsekonomisk förbättring, men man ska också notera att kalendereffekten var extra hög eftersom februari hade en extra försäljningsdag till följd av skottåret, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
I butik var försäljningsökningen 7,3 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln har tagit fart och ökade under månaden med 9,8 procent. Hemleverans ökade med 10,9 procent och upphämtning i butik ökade med 8,4 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i februari till 4,7 procent.
– Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick till 1,2 procent enligt SCB, vilket är betydligt lägre än den övergripande inflationen på 4,5 procent och första gången på drygt två år som nivån är under inflationsmålet. Jämfört med i januari står livsmedelspriserna i princip stilla enligt SCB:s statistik. Det är positivt, men det är fortfarande för tidigt att dra några långtgående slutsatser om hur året kommer att utveckla sig och det ekonomiska läget är fortfarande ansträngt för både konsumenter och handlare, avslutar Karin Brynell.