Mathems nya prisstrategi – ska bli billigaste nätbutiken
Efter sammanslagningen med norska Oda i november förra året tar Mathem ett första steg i sin nya strategi, att bli den billigaste matbutiken på nätet.
– Mathems nya prisstrategi innebär att vi nu pressar priserna rejält och på så vis tar stora steg mot att bli billigast på onlinemarknaden. Vi vet idag att våra kunder tycker att det är enkelt och bekvämt att handla på Mathem, och genom att sänka våra priser vill vi nu ge dem ännu mer valuta för sina pengar, kommenterar Johan Lagercrantz, co-managing director på Mathem, i ett pressmeddelande.
I och med att de båda bolagen samarbetar kan Mathem sänka priserna på ett stort antal produkter, menar de. Prissänkningarna börjar i mars på 500 varor och kommer att fortsätta tills de når målet att bli den billigaste matbutiken online.
Den digitala tjänsten får en uppdatering och pappkassarna byts ut mot papplådor vid hemleveranserna.
– Lådorna är i själva verket en nyckel i förändringen av Mathems kunderbjudande, då de medför en mycket mer effektiv logistik. Tack vare dem skyddas dessutom varorna bättre under transporten, och de har även ett lägre klimatavtryck i form av bland annat minskade utsläpp. Resultatet av att vi inför lådor kommer att märkas tydligt i våra kunders plånbok, utan att försämra kvaliteten i vår tjänst, säger Johan Lagercrantz.
Mathem har brottats med stora förluster och inledde ett besparingsprogram för att öka lönsamheten under förra året som bland annat ledde till tre varsel om uppsägningar.
Kinnevik är största ägare i både Oda och Mathem. Axfood blev näst största ägare i Mathem i mars 2022.