Förlust och rejält minskad försäljning för City Gross
Verksamhetsåret som sträcker sig från 1 september 2022 till 31 augusti 2023 innebar en minskad försäljning med 5,4 procent för City Gross. Totalt landade på försäljningen på 9,4 miljarder kronor. Minskningen i jämförbara butiker var 1,3 procent.
Bolaget uppger att minskade volymer, negativ valutaeffekt och ökade omkostnader var utmaningar under året där man gjorde en förlust på 138 miljoner kronor.
– Vi har haft ett händelserikt år där vi utmanats av hur rörlig och föränderlig marknaden är. Vi har agerat kraftfullt för att möta våra ökade omkostnader samtidigt som vi fortsatt fokusera på att utveckla framtidens City Gross, förklarar vd Anders Wennerberg.
Andra anledningar till resultatet är att den gamla butiken i Bromma stängdes (i höstas öppnade en ny, men det skedde under nuvarande räkenskapsår) och en del större strukturella engångskostnader bland annat relaterat till systemkonvertering. Samtidigt uppger bolaget att konverteringen mot Axfood både utvecklats och stabiliserats.
– Vi har behövt fokusera på prisvärde för att möta kundernas behov här och nu, vilket trycker ner vår bruttovinst. Samtidigt fortsätter vårt långsiktiga arbete för ett starkare City Gross, vilket inte speglas i resultatet för verksamhetsåret 22/23, men kommer ge resultat på längre sikt, säger Anders Wennerberg.