Dagligvaruhandeln tappade kraftigt i volym 2023
Dagligvarubranschens total försäljning under 2023 uppgick till 330 miljarder kronor, ökning med 7,5 procent, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Samtidigt visar den den prisjusterade försäljningsutvecklingen ett volymtapp på -4,7 procent, då fler konsumenter väljer att köpa färre varor.
– Handlarna har pressats från två håll samtidigt. Dels av ökade kostnader, dels av att man möter en konsument med svagare köpkraft, som köper färre eller billigare varor. Sammantaget har detta pressat marginalerna i en bransch med redan låga marginaler, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Butikerna stod övervägande del för tillväxten, 8,1 procent. E-handel fortsätter däremot att tappa, -4,5 procent, men är fortfarande högre än före pandemin trots ett stort tapp året innan.
Motgången för ekologiskt fortsätter med en total minskning på -7,4 procent. Det innebär att ekovarorna nu står för endast 4,4 procent av den totala livsmedelsförsäljningen.