Lidl plockar chef från Coop Sverige efter sparpaketet
I slutet av november offentliggjorde Coop Sverige ett sparpaket som innebar att 100 tjänster skulle bort på huvudkontoret i Solna. Totalt skulle omorganisationen resultera i en kostnadsminskning om drygt 300 miljoner kronor.
Enligt Resumé var en del av besparingarna att lägga ner den egna inhousebyrån 360. Nu ser Lidl ut att ha dragit nytta av det. Jonas Taube som var reklamchef och chef för inhousebyrån är nämligen klar för Lidl Sverige i en liknande roll. Efter över 17 år inom Coop tog han vid årsskiftet klivet över till konkurrenten.
– Det känns väldigt spännande att komma till Lidl som med sin vassa kommunikation under lång tid har lyckats attrahera nya kunder, inte sällan med glimten i ögat. Jag ser fram emot att ta vidare taktpinnen och bidra till att skapa effektiv och kreativ kommunikation för att Lidl ska nå ännu fler hushåll framöver, säger Jonas Taube om sitt nya jobb.
I sin roll som ledare över Lidl Sveriges inhousebyrå kommer han att ingå i marknadsavdelningen.
– Vi är väldigt glada över att ha Jonas ombord. Han kommer med en gedigen erfarenhet från dagligvaruhandeln och kommer att vara en tillgång för oss på Lidl i vår fortsatta resa för att bli det självklara valet för de svenska hushållen, säger Fredrik Marmbrandt, marknadschef på Lidl Sverige.
Artikeln är en del av vårt tema På nytt jobb.