Nya siffror från Matpriskollen: De ökade priserna mest
Prisjämförelsetjänsten Matpriskollen har sammanställt hur matpriserna förändrats under 2022 och 2023.
Sedan i januari 2022 har priserna i landets livsmedelsbutiker ökat med totalt 19,1 procent och för matvaror är siffran ännu högre, 21,8 procent. Undersökningen gäller ordinariepriser på cirka 30 000 jämförbara varor.
– Det är den historiskt snabbaste ökningen sedan jag började i branschen på 80-talet, säger Ulf Mazur, vd och grundare på Matpriskollen.
Under 2023 avtog hastigheten men fortsatte på en historiskt hög nivå och mot slutet av året har ökningarna bromsat in. Vissa leverantörer och kedjor har till och med sänkt priserna.
– Arla gjorde tidernas största prissänkning i augusti med 10 procent. Det fick genomslag i butikerna och har hjälpt till att hålla nere prisökningarna då mejeriprodukter är en stor del av dagligvaruhandeln, säger Ulf Mazur.
Under 2023 stannade prisökningarna på på 5,2 procent när det gäller matvaror eller 4,9 procent om man även inkluderar andra varor.
Året har bjudit på stora svängningar från den högsta månadsnoteringen i februari till sjunkande priser i april och sedan en tvärt avstannad prisökningstakt under våren i samband med att Lidl gjorde en kraftig prissänkning och att finansministern kallade till sig livsmedelsaktörerna.
– Det finns nog många orsaker till inbromsningen. Fallande priser på världsmarknaden, lägre energikostnader, politiska utspel och att konsumenterna blivit mer prismedvetna och handlar mer än någonsin på extrapris, säger Ulf Mazur.
De senaste sex månaderna har priserna ökat totalt med cirka en procent och på kedjenivå är det Ica som ökat mest, med 1,3 och Willys med 1,2 procent. Övriga kedjor har ökat med i snitt 0,5 procent medan City Gross har sänkt priserna med 0,2 procent.
De kategorier som ökade mest i pris under 2023 är bland andra:
·Snacks och godis: 10 procent (drivs av kraftigt ökade socker- och kakaopriser under 2023 samt svag valuta.
·Fisk & Skaldjur: 9,2 procent. (Inom kategorin ökade lutfisk mest med 24 procent, lax med 15 och kolja med 12 procent).
·Skafferi: 9,1 procent (Olivoljan ökade mest med 30 procent och rostad lök med 25 procent och sockerprodukter ökade i snitt 21 procent).
I motsatt ände har mejeriprodukter inklusive ost sjunkit mest i pris, - 3 procent totalt.
Produktgrupperna som ökat mest i pris under 2023 | |
Olivolja | 29,7% |
Rostad Lök | 25,1% |
Mjölmix | 23,1% |
Bönor | 20,7% |
Socker | 20,7% |
…och de som minskat mest | |
Chiafrön | -12,8% |
Cottage Cheese | -12,3% |
Gräddfil | -8,1% |
Smör | -7,9% |
Crene Fraiche | -7,8% |