DVI: Äntligen har volymraset stabiliserats
Efter att försäljningsvolymen av livsmedel minskat under en längre tid har den inte bara stannat av utan vänt något uppåt.
– Den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln var i oktober positiv för första gången sedan i april 2022. Då volymerna är på samma nivå som under oktober månad i fjol indikerar detta att det förändrade konsumentbeteendet har stabiliserats, kommenterar Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under oktober till 6,6 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex.
Enligt Svensk Dagligvaruhandel uppgick försäljningsutvecklingen i butik i oktober till 6,9 procent, jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 4,6 procent, vilket är högre än på länge. Andelen är lägre än för två år sedan, men har stabiliserats och uppgick till 4,3 procent.
Hemleverans ökade med 6,7 procent och upphämtning i butik ökade med 1,6 procent.
Kalendereffekten beräknas till -0,2 procent för oktober. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,0 procent under oktober månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 0,4 procent.