Dagligvaruindex: E-handeln vänder neråt igen
Försäljningen i e-handeln dyker igen och minskade i september med 2,5 procent. I stället stod försäljningen i fysisk butik för hela omsättningsökningen i dagligvaruhandeln.
Totalt ökade försäljningen i dagligvaruhandeln med 6,2 procent under september, jämfört med samma månad 2022. Allt enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Samtidigt ökade priserna för livsmedel och alkoholfria drycker, enligt SCB:s Konsumentprisindex, med 7,7 procent i september. Det innebär att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -1,5 procent. Tillväxten drivs alltså fortsatt av inflationen.
– Prisutvecklingstakten i dagligvaruhandeln var lägre i september än i augusti och trenden är fortsatt avmattande. Det är dock viktigt att komma ihåg att det är takten vi talar om, och inte prisnivån i sig. Konsumenternas sviktande köpkraft i kombination med omvärldsfaktorer är fortfarande en utmaning för dagligvaruhandeln, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.
Enligt Karin Brynell har utvecklingen inom e-handeln stabiliserats, med låga tillväxttal som följd. Kurvan vänder dock nedåt igen i september med en minskning på 2,5 procent. Rullande under en tolvmånadersperiod har e-handeln minskat med 6,7 procent.
Sämst går det även i september för click & collect (-4,8 procent), men nu minskar även hemleveranserna (-0,7 procent) igen efter fyra månader med positiv försäljningsutveckling.
Dagligvaruhandelns totala försäljningsutveckling under årets tredje kvartal uppgick till 6,2 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Den ökade med 6,5 procent i fysisk butik och minskade med 0,6 procent i e-handeln.
Omräknat i kronor såldes det under det tredje kvartalet 2023 dagligvaror för 80 miljarder kronor i fysisk butik och 3 miljarder i e-handeln.