Viss återhämtning för dagligvaruhandeln – trendbrott för e-handeln
Efter en dyster april så återhämtade sig dagligvaruhandeln något i maj även om försäljningsutvecklingen fortfarande är negativ.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i maj till 10,7 procent jämfört med samma månad i fjol medan försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 1,6 procent. Det innebär en total ökning med 10,2 procent under maj 2023, jämfört med samma månad 2022. Allt enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
– Relaterat till den något lägre inflationen tyder det på en viss återhämtning av försäljningsvolymerna. Men vi ska ha i åtanke vad det gäller inflationen att vi nu möter höga jämförelsetal för 2022, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
För e-handeln handlar det om ett trendbrott. Efter ett och ett halvt år med negativ försäljningsutveckling så ökade e-handeln i maj med 1,6 procent, drivet helt och hållet av hemleveranserna som ökade med 5,7 procent. Upphämtning i butik fortsätter dyka och minskade med 3,7 procent.
E-handelns totala andel av dagligvaruhandeln är nu 4,2 procent.
Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under maj till 14,2 procent, vilket är en nedgång jämfört med tidigare månader, enligt SCB:s Konsumentprisindex som presenterades i går. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln fortfarande är negativ.
Kalendereffekten för maj beräknas till 0 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 10,2 procent under maj månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -3,9 procent.