23948sdkhjf

”Förstår inte ledningsgruppens vilja att tjäna pengar i Ryssland”

Mondelez förklaring till den fortsatta verksamheten i Ryssland håller inte och handlare bör välja produkter från bolagets konkurrenter, skriver Uliana Gottlieb, filosofie doktor i företagsekonomi, i ett debattinlägg. 

Det här är en replik till Marabous svar i Food Supply och Fri Köpenskap den 23 maj på min insändare i DN som publicerades den 15 maj.

Alldeles nyss, den 25 maj, svartlistade Ukrainas antikorruptionsmyndighet NACP (National Agency on Corruption Prevention) Mondelez och utnämnde snacks-koncernen till “international sponsor of war”.

När Mondelez rättfärdigar sina enorma vinster i Ryssland och skatter till ryska staten så beskriver företaget sig i intervjun med Food Supply som ett “livsmedelsföretag” som producerar “basvaror”. Tidigare skulle företaget skala ner på verksamheten i Ryssland men siffrorna visar en annan verklighet. Företagets intäkter i Ryssland ökade med 38% och vinsten med 303% under 2022. Enligt min mening handlar aktiviteterna i Ryssland inte om att försörja ryssar utan om att tjäna mer pengar. Att Milka-produkter fortsätter att exporteras till Ryssland är ytterligare ett exempel på det.

Påståenden om “livsmedel”, “bibehålla matförsörjning” och “basvaror” blir bara fåniga och handeln borde reagera på det. Nu är det ett utmärkt tillfälle för handeln att sluta göra kampanjer på Mondelez produkter och i längden välja konkurrenterna som inte har med Ryssland att göra exempelvis Cloetta, Fazer och Lindt.

Handlare som agerar tidigt har mycket förtroende att vinna hos konsumenterna som snabbt snappar upp nyheten. Att ge generösa erbjudanden och försöka sälja stora volymer svartlistade varor kan uppfattas som negativt bland kunderna i butik.

Det är synd att fina varumärken i Sverige såsom Marabou, Daim, Gevalia, Philadelphiaost, Oreo, Gevalia, Japp, Aladdin med flera tappar folkets anseende på detta vis. Mondelez är medgrundare och näst största ägare till kaffekoncernan JDE som driver Gevalia i Sverige, Friele i Norge, Jacobs i Europa samt erbjuder Danmarks populäraste tesort Pickwick. Mondelez får miljardutdelningar från bolaget och därför är en bojkott av Gevalias kaffe ytterligare ett påtryckningsmedel.

Jag kan förstå oron för ryska bönder och deras råvaror. Mondelez har tre fabriker i Ryssland som tillverkar kex, kakor, choklad och godisklubbor. Ingredienserna till kakor och kex kan ju användas till andra livsmedel. Men som jag skrev i min insändare råder det ingen tvivel om att choklad, kex och tuggummi inte är nödvändigt för att upprätthålla hälsan. Modeföretaget Uniqlo skrev något liknande, att deras kläder var en “väsentlig produkt”. Den argumentationen köpte inte konsumenterna och Uniqlo fick göra en kovändning. Mondelez hänsynstagande till sina kollegor i Ryssland ska sättas i förhållande till att Ukrainas existens är hotad. Vi ska inte glömma att Kyiv kunde ha varit i ryska händer vid det här laget, precis som Mariupol och många andra städer.

Mondelez International hade årsstämma den 17 maj där frågor om Ryssland inte fick något utrymme. Den enda hänvisningen företaget gjorde var till ett uttalande från den 9 mars 2022. Det var en stor besvikelse för alla som följer utvecklingen. Mondelez fick två ukrainska fabriker förstörda av ryska trupper i mars 2022 och jag kan inte förstå ledningsgruppens vilja att fortsätta tjäna pengar i Ryssland efter det.

Det är förmodligen inte så enkelt för ett svenskt dotterbolag att påverka sina ägare. Men skam den som ger sig.

Uliana Gottlieb, filosofie doktor i företagsekonomi

Artikeln är en del av vårt tema Debatt.

Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.09