23948sdkhjf

Därför lanseras ett index för frukt och grönt

Ny statistik visar att volymförsäljningen av frukt och grönsaker fortsätter att minska och på sikt kan påverka folkhälsan.

Få svenskar når upp till rekommendationen om 500 gram frukt och grönsaker per dag. Dessutom handlas det allt mindre frukt och grönt i takt med att priserna gått upp. Ur ett folkhälsoperspektiv är det en oroväckande utveckling som dagligvaruhandeln vill hjälpa till att vända genom att lansera ett nytt index. 

– Vi tar nu ansvar för att sprida kunskap om utvecklingen av hur mycket frukt och grönsaker som säljs i dagligvaruhandeln, med målet att denna över tid ska öka, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Den första rapporten visar att volymutvecklingen för frukt och grönsaker fortsätter att minska, under första kvartalet 2023 med 6,8 procent. Under helåret 2022 hade frukt och grönsaker en negativ volymutveckling på 7,7 procent med den största negativa tillväxten, -9,7 procent, under årets sista kvartal.

Dagligvaruindex frukt och grönt

Statistiken baseras på Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag. Följande aktörer deltar i statistiksamarbetet: Coop, Stora Coop, X:-tra- en del av Coop, City Gross, Eurocash, Hemköp, Ica Nära, Ica Supermarket, Ica Kvantum, Ica Maxi, Lidl, Tempo, Willys och Willys Hemma.

Dagligvaruindex frukt och grönt kommer presenteras halvårsvis, i juli och januari. Det första halvåret 2023 publiceras den 18 juli.

Svensk Dagligvaruhandel

Under ett webbseminarium på tisdagsmorgonen, arrangerat av Svensk Dagligvaruhandel, diskuterade deltagarna varför ett branschgemensamt index för frukt och grönt behövs och hur kedjorna kan bidra till ett mer hälsosamt matintag.

Åsa Brugård Konde, nutritionist Livsmedelverket, välkomnade det nya indexet.

– Ett superbra initiativ. Vi behöver många olika källor för att följa upp intaget. Vi vill gärna ha tillgång till försäljningsstatistik. Det får ni gärna ge oss.

Hon konstaterade att allt fler svenskar av kostnadsskäl gått över från färska till frysta grönsaker, men att det inte uppväger det totala tappet. 

Vegetariska substitut kommer inte att ingå i statistiken som tas fram med hjälp av HUI.

– Det viktiga är inte om potatis är med eller inte. Det viktiga är att mäta samma produkter och att mäta utvecklingen. Vi har tittat på vad Livsmedelsverket har i sin matkorg och vad som är görbart. Grönsaker i lag är för komplicerat. Vegetariska substitut är inte med i Livsmedelsverkets korg och vi har valt att inte ha med det heller, förklarade Jenny Hagberg, hållbarhetsansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Anneli Bylund, senior hållbarhetsstrateg på Coop Sverige, berättade om kampanjen i april då Coop sänkte priset på frukt och grönt med 12 procent.

– Vi såg en ganska kraftig förändring vad gäller kvitton, volym och antal medlemmar. Det blev en prisfråga men man blev också påmind om att frukt och grönt är viktigt. Jag tror att vi behöver jobba med erbjudanden, men också med rätt information och inspiration. Vi kan också bli bättre som företag på att leverera när vi får en bättre bild av hur det ser ut.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125