23948sdkhjf

Lidls utspel: Sänker och fryser priser

Lidl fryser priset på över hundra varor för att dämpa inflationen. – De här åtgärderna kommer kosta pengar, men vi är beredda att ta kostnaden, säger Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl.

Från och med måndagen den 27 mars sänker och låser Lidl priset på över hundra varor. Det uppger lågpriskedjan i ett pressmeddelande.

Utspelet kom ett dygn efter att finansminister Elisabeth Svantesson genomfört möten med vd:arna för de tre aktörer som är större än den tyska utmanaren på den svenska dagligvarumarknaden, utan att det lett fram till några konkreta åtgärder.

Åtgärderna från Lidl är tänkta att ha en mildrande effekt på familjernas privatekonomi och kommer att gälla i minst två månader.

– Vi har sedan vi kom till Sverige för 20 år sedan haft som uppdrag att erbjuda högsta kvalitet till branschens bästa pris. Med vår affärsmodell där vi alltid pressar priserna har vi som aktör i dagligvarubranschen ett stort ansvar. Vi kommer fortsatt att erbjuda starka kampanjer, men vi har nu, i nära samarbete med våra leverantörer, kommit överens om att sätta nya lägre priser på över hundra varor i alla våra butiker i Sverige, säger Lidls Sverigechef Jakob Josefsson i en kommentar.

Varor som kaffe, mjöl och köttartiklar från omkring 50 leverantörer kommer enligt kedjan att få nya lägre priser.

– Vi har valt ut ett stort antal populära produkter som vi kommer att ge ett nytt lägre standardpris. De här åtgärderna kommer kosta pengar, men vi är beredda att ta kostnaden och göra vad som krävs för att stötta svenska hushåll i en ekonomiskt utmanande tid. Vi redovisar öppet vilka produkter som omfattas av prisstoppet och kommer synliggöra det i butikerna.

De här åtgärderna kommer kosta pengar, men vi är beredda att ta kostnaden och göra vad som krävs för att stötta svenska hushåll i en ekonomiskt utmanande tid. Jakob Josefsson

Finansminister Elisabeth Svantesson välkomnar Lidls initaitiv och skriver på Twitter: ”Mycket bra att Lidl går före med att sänka och frysa sina priser på över hundra varor. Jag hoppas att de stora matjättarna följer deras exempel och på så sätt underlättar vardagen för alla de hushåll som kämpar med höga priser”.

I Norge valde den näst största livsmedelskedjan, lågpriskedjan Kiwi, att inte höja priserna vid det senaste förhandlingsfönstret, trots högre priser från leverantörerna. Något som tvingade andra kedjor att göra samma sak. Det tryckte ned den norska matprisinflationen i februari till 8,7 procent. Att jämföra med 21,6 procent i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141