Att bygga e-handel - hur one.com har förenklat processen
denna artikel är sponsrad av one.com
Att många av svenskarnas köp numera sker på internet är vida känt. Trots en juni månad utan ökning, hade e-handeln inom dagligvaruhandeln en försäljningsutveckling på 5,0 % under under Q2, 2024. Ett stort antal företag satsar nu på att erbjuda e-handel till sina kunder, och många vänder sig till leverantören one.com, som erbjuder en användarvänlig process för att bygga e-handel. Nedan gör vi en närmare genomgång av vilka aspekter hos one.com som gjort dem till en attraktiv spelare på marknaden.
Effektivisering
Genom att erbjuda en helhetslösning för hosting, anskaffade av domän, hemsideprogram och webbshop har det danskstartade företaget one.com skapat en process som passar många kunder som gör en satsning på e-handel. I en företagsvärld där mycket handlar om att effektivisera processer och hitta tekniska lösningar för effektivisering, träder en användarvänlig process för att skapa e-handel fram som ett attraktivt alternativ. När stora delar av skapandet av e-handelsplattformar ligger externt, kan företag undvika kostsamma anställningar eller konsulttjänster av personer med tekniska kompetenser.
Helhetslösning
Tidigare nämnda helhetslösning hos one.com har skapat en enkel process för företag som vill bygga e-handel. På one.com finns en guide som beskriver alla steg som kunden behöver ta för att starta sin e-handel, från ett första steg med domän och hosting, till lansering och arbete med daglig drift.
Hosting och domän
Som ett första steg kan kunden välja att ha hosting av sin hemsida via one.com, där olika paketlösningar finns tillgängliga beroende på behov. Sedan finns möjlighet att söka efter tillgängliga domännamn och köpa den via one.com. Dessa två steg är viktiga i processen då kunderna behöver en adress till sin hemsida och någonstans att lagra data.
Hemsideprogram
Via Hemsideprogrammet på one.com kan kunden enkelt skapa sin hemsida, helt utan att behöva kompetens inom kodning. Även här finns olika paket för att anpassa processen efter kundens önskemål och behov. I Hemsideprogrammet finns AI-drivna verktyg som snabbt skapar ett förslag på hur hemsidan ska se ut, och designmallar är tillgängliga om designen önskas anpassas efter verksamheten.
I Hemsideprogrammet kan kunden lägga till alla de delar som behövs för en komplett webbshop. Detta innefattar att lägga till produkter, produktbeskrivningar och tillhörande bilder. Möjligheter finns också för att skapa produktkategorier, och ett pris för varje produkt. Lösningar inom sökmotoroptimering kan också läggas till för att hjälpa fler konsumenter att hitta kundens webbshop.
I Hemsideprogrammet går det även att lägga till de betalningslösningar som kunden önskar erbjuda och de fraktsätt som ska finnas tillgängliga. Slutligen finns det också möjlighet att integrera andra program, så som bokföringssystem och analyssystem.
Support
En ytterligare aspekt som one.com erbjuder sina kunder som startar e-handel, är en smidig process för support. Genom att finnas tillgängliga på telefon, chatt och mail, kan kunder enkelt få hjälp när frågor och problem uppstår. Det betyder att arbetet med e-handel inte bara blir smidig i byggandet av webbshopen, utan även i den dagliga driften. I tillägg till supporten finns också olika guider och artiklar på one.com, som ger extra stöd i arbetet.
Genom att alla dessa delar finns inkluderade på one.com, kan företag som önskar starta webbshop använda en och samma leverantör för hela processen. Med hjälp av hosting, domännamn, hemsideprogram och support, finns allt som företaget kan tänkas behöva. Detta gör att det blir en smidig process, där företaget inte behöver lägga lika mycket resurser på arbetet med att komma igång, och således får en mer effektiv process. I ett samhällsklimat där effektivisering blir allt viktigare, har one.com lyckats skapa en lösning som tilltalar många företag.