Upphämtning i butik lyfter dagligvaruhandeln
Trots den kraftiga bunkringen för ett år sedan lyckas dagligvaruhandeln ändå öka sin försäljning i mars – tack vare näthandeln.
Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel som månadsvis mäter utvecklingen i dagligvaruhandeln kan nu för första gången jämföra siffror med en månad som påverkats av pandemin. I mars månad ser man nu att den bunkring som påbörjades förrar året har gett effekter då den fysiska handeln minskade med 3,3 procent i år i jämförelse med samma period förra året.
Trots bunkringen har dock handeln som helhet ökat med 1 procent under samma period, efter att e-handeln ökat med 109,1 procent. E-handeln utgör nu 7,8 procent av den totala andelen av hela dagligvaruhandeln, vilket är rekord.
Både hemleverans och upphämtning i butik ökade under mars månad. Det är framförallt upphämtningen som drivit på mest med en ökning på hela 197,7 procent. Upphämtningen står nu för 4,1 procent av den totala andelen av handeln och hemleveranserna står för 3,6 procent.
– E-handelsandelen nådde i mars en ny toppnivå för tredje månaden i rad. Mönstret är detsamma som under de senaste månaderna, det vill säga att ökningen främst kommer från upphämtning i butik. Den delen stod för 53 procent av e-handelsförsäljningen i mars, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.
Kvartalsutvecklingen för Q1 för hela handeln låg på 3 procent, varav den fysiska handeln låg på -1,3 och e-handeln på 127,6 procent.
Kalendereffekten beräknas till 3,2 procent till följd av att stora delar av påskinköpen skedde i mars i år, jämfört med i april i fjol. Den kalenderjusterade totala försäljningsutvecklingen uppgick i mars till -2,2 procent.