Icabutiken testar digitalt kösystem
Ica Supermarket Ålidhem i Umeå testar nu en första prototyp av ett digitalt kösystem från det Umeåbaserade startup-företaget Unline.
Stefan Karlsson och Everlyn Köberl på Unline har utvecklat lösningen. Duon antogs till inkubatorn Uminova Innovations Startupprogram våren 2019.
Lösningen innebär att postutlämningens kunder kan se könummerskärmen och uppskattad väntetid i sina mobiler, och därför inte behöver trängas på ett och samma ställe medan de väntar. Det enda kunden behöver göra är att skanna en QR-kod eller slå in ”unline.eu” i sina telefoners webbläsare för att använda tjänsten utan kostnad.
För butikschef Daniel Erström på Icabutiken levererar Unlines lösning på flera behov.
– Jag känner att Unlines tjänst har ett tydligt värde då det ger postens kunder möjligheten att köa på säkert avstånd, vilket är helt i linje med Icas satsningar om att skapa tryggare miljö för våra kunder under rådande omständigheter. Det finns god potential bakom tjänsten och vi ser fram emot att se den utvecklas den kommande tiden, säger Erström.
– Vi är tacksamma för chansen att testa vår tjänst tillsammans med Ica Ålidhem. Vi kan se att vår tjänst används av postkunderna, både genom observationer och trafiken till webbsidan där tjänsten finns, säger Stefan Karlsson på Unline.
Liknande system har bland annat lanserats av Kvicki Q, som testas på Coop, CRM-konsulterna och kösystemjätten Q-Matic.