Så vinns kampen om semestervikarierna
Kampen om sommarvikarierna pågår som bäst. Men vad är viktigt att tänka på för dagligvaruföretagen under rekryteringsprocessen?
– Onboarding! Under tre månader ska dessa människor representera din arbetsplats. Att ge instruktioner om hur man stämplar in, sjukanmäler sig och vem man rapporterar till räcker inte, menar Peter Paunovic, vd på videorekyteringsföretaget Yobber.
Yobber är partner till Dagligvarugalan och ligger bakom den nya kategorin Årets arbetsgivare. Som en del av det engagemanget arrangerades i vintras ett webinarium om hur dagligvaruhandeln kan bli mer attraktiv som arbetsgivare.
I semestervikarierekryteringstider är frågan om möjligt ännu mer aktuell, och de kloka råden från bland andra Camilla af Trampe, HR-chef hos Ica Maxi Växjö, och Joselin Mella, butikschef hos Matvärlden, går fortfarande att ta del av. Se videon här:
Vad under webinariet gav den största aha-upplevelsen?
– Vilken enorm kraft det finns i branschen och vilka möjligheter som finns, säger Peter Paunovic.
Vad är den största utmaningen när det gäller att locka unga till dagligvaruhandeln
– Arbetsmarknaden förändras, för millennials är pengar först på åttonde plats i varför man väljer en arbetsplats. Långsamt men säkert får dagligvaruhandeln allt färre sökande. De har fortfarande stora volymer, så de blundar för utmaningen.
Vilka svårigheter för covid-19-läget med sig och hur kan man överbringa dem?
– En populär metod för sommarrekrytering är ”speed-dating” där 50-100 personer kallas till gruppintervjuer. Det går ju inte. Videomötet måste bli integrerat. Här sitter tyvärr många butiker på urgamla datorer som fortfarande kör Microsoft Explorer som slutat att supporteras. Det går inte om du ska vara en modern arbetsgivare.