Lösviktsförsäljningen rasade för Cloetta
Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta redovisar ett justerat rörelseresultat på 130 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2020. Ett genomsnitt av tre analytikerprognoser, som Infront sammanställt inför rapporten, var 121 miljoner kronor.
Engångsposterna uppgick till -43 miljoner kronor, jämfört med analytikersnittet på -25 miljoner kronor.
Det rapporterade rörelseresultatet blev 87 miljoner kronor, jämfört med analytikersnittet på 97 miljoner kronor.
Nettoomsättningen uppgick till 1.474 miljoner kronor, vilket var ungefär i linje med snittprognosen på 1.472 miljoner kronor.
Resultatet före skatt var 63 miljoner kronor, jämfört med väntade 88,5 miljoner kronor. Resultatet efter skatt landade på 46 miljoner kronor, jämfört med analytikersnittet på 67,8 miljoner kronor.
Engångsposterna i kvartalet utgjordes huvudsakligen av kostnader relaterade till nedskrivning av tillgångar i samband med outsourcing av nöttillverkningen samt avsättningar för omorganisation för outsourcing av nöttillverkningen och omorganisation i Sverige.
Cloetta förväntar sig, förutsatt att covid-19-restriktionerna inte förändras avsevärt under det
fjärde kvartalet, att försäljningen av förpackade märkesvaror kommer att vara på ungefär samma nivåer som tidigare år samt att försäljningen av lösviktsgodis gradvis kommer fortsätta förbättras. Det framgår av delårsrapporten.
Cloetta gör vidare bedömningen att lönsamhetsnivåerna gradvis kommer att stärkas och nå tvåsiffriga marginaler mot slutet av året.
Bolagets försäljning av förpackade märkesvaror ökade organiskt med 1,7 procent under kvartalet, varav 0,9 procent i juli, ?0,4 procent i augusti och 4,1 procent i september.
Försäljningen av lösviktsgodis minskade däremot organiskt med 31,4 procent, varav 27,2 procent i juli, 37,1 procent i augusti och 29,6 procent i september.