Branschen stöttar ny tjänst – gratis hemleverans av varor till riskgrupper
Tjänsten Godhjälp av stiftelsen Goodcause i nära samarbete med Norrsken har expresslanserats för att hjälpa hemmahjältar, 70-plussare och riskgrupper, att få hem mat och apoteksvaror till dörren, så att de inte går och handlar under corona-pandemin.
Tjänsten har byggts av ett helt team av medarbetare från Netlight och Microsoft bidrar med molntjänster. Vinge står för all juridisk hjälp och H&M Foundation har donerat en miljon kronor. Allt har ordnats på omkring en vecka.
– Jag vill vara noggrann med att poängtera att de är hemmahjältar det rör sig om. De i riskgrupper som väljer att stanna hemma för att undvika att utsätta sig själva för fara eller belasta vården är verkligen hjältar. Den största utmaningen i det här kommer vara att få hemmahjältarna att anmäla sig och verkligen använda tjänsten. En timme efter att vi öppnade i morse hade vi fått 45 volontärer och tre hemmahjältar som signat upp sig. Det är just till dem som vi behöver få ut budskapet till, säger Stefan Krook, ordförande för Goodcause till Fri Köpenskap.
Tjänsten består av en sajt som knyter ihop hemmahjältar med volontärer. Slarvigt uttryckt liknar den Foodora eller Uber Eats. En anhörig kan också hjälpa hemmahjälten genom att stå som huvudman.
– Känslan är vi har träffat rätt här. Behovet finns och börjar bli allt mer kritiskt. Det är helt fantastiskt att se hur människor över hela landet hjälps åt och lösa allt så snabbt som de gjort, säger initiativtagaren Stefan Krook.
Tjänsten kan användas oberoende av kedja men Coop, Axfood, Bergendahls och Lidl har alla valt att hjälpa till med marknadsföringen och sprida budskapet i sina kanaler.
Såhär kommenterar kedjornas vd:ar initiativet:
Klas Balkow, vd och koncernchef för Axfood:
”Alla initiativ som underlättar för dem som befinner sig i riskgrupper att få hem matvaror är viktiga och bra. Kan vi inom Axfood, Hemköp och Willys bidra till att volontärer via Godhjälp kan hjälpa människor i behov av det, så vill vi självklart vara med och stötta det.”
Magnus Johansson, vd för Coop Sverige.
”I den situation vi befinner oss i just nu har Coop ett viktigt ansvar för att se till att alla har tillgång till mat. Godhjälp underlättar för riskgrupper att få maten hem till dörren på ett säkert sätt, vilket är viktigt för att stoppa smittspridning och i förlängningen rädda liv. Det är därför ett självklart val för Coop att stötta Godhjälp.”
Håkan Åkerström, vd, Bergendahls.
”Vi ser ett behov av köphjälp hos våra kunder just nu och har ett ansvar att hitta lösningar på det. Därför är det viktigt för Bergendahls Food att stödja Godhjälp, ett fantastiskt initiativ som möjliggör för riskgrupper att handla mat på ett säkert sätt”
Johan Augustsson, Sverigechef hos Lidl.
”För oss känns det helt självklart att stötta Godhjälp och bidra till att utsatta människor ska få hem mat utan att ta några onödiga risker. Det är fantastiskt att se hur organisationer och privatpersoner snabbt går samman för att göra gott för de som behöver det som mest.”
Artikeln är en del av vårt tema Coronaviruset.