23948sdkhjf

Kunderna vill ha hjälp att göra bra val

Patrik Thulin på Retail Academics i en krönika om att öka kundförståelsen.

Mina barn har uppnått den ålder där de blir allt mer medvetna om vad som händer i världen. Jag fick därför en ljum respons när jag förklarade att mitt arbete går ut på att hjälpa företag att förstå hur vi beter oss i butik, i syfte att sälja mer. Ökad konsumtion rimmar inte särskilt väl med deras insikter om hållbarhet. Mina barn har givetvis rätt, vilket får mig att fundera på hur vi som älskar försäljning ska förhålla oss till framtidens uppenbara utmaningar?

Vi på Retail Academics hjälper kunder att ta reda på vad som är viktigt när vi handlar mat i butik. I studie efter studie kan vi se att miljöfrågan hamnar allt högre upp på agendan. Det gläder mig att branschen har koll på frågan och att vi hela tiden ser nya initiativ som tar oss framåt, bland annat genom fokus på matsvinn och förpackningsutveckling. Men i den stora mängd information som öser över oss – och som inte allt för sällan ger olika svar – så är det inte helt lätt att ta medvetna beslut när vi handlar mat.

Låt oss fundera över hur vi fungerar när vi handlar. För att klara av att möta alla butikens intryck har vi ett perceptuellt filter som skyddar oss från överbelastning av hjärnan. Vi går mycket på rutin och av alla 10 000-tals produkter på en stormarknad så ser vi bara 80 stycken. Väl i kategorin agerar vi ofta som radiostyrda och uppfattar bara ett par produkter, oftast just de som vi är vana vid att handla. Betänk också att en ”vanlig” familj i Sverige bara handlar 140 olika varor per år. Så för att bryta shopperns autopilot och påverka köpet behöver vi använda alla knep vi har i verktygslådan.

Vi vet att det är bråttom att ställa om till ett mer hållbart samhälle. Vi vet också att det finns en stor vilja hos kunderna att bidra. Det är tur för oss som älskar försäljning att våra kunder är påverkbara även när det kommer till att göra bra och upplysta val.
Jag tror att de butiks- och kategoriägare som hittar sätt att hjälpa konsumenten att i köpögonblicket fatta faktabaserade beslut för att välja rätt produkter för framtiden blir rikligt belönade.

Här finns stora möjligheter att vinna konkurrenskraft och ökad försäljning redan imorgon. Ur det perspektivet kan vi alla som dagligen pysslar med ökad försäljning ha en väldigt ljus framtid och vår kompetens kommer bli än mer hett eftertraktad.

Jag ska provtrycka idén på mina barn. Jag ska placera resonemanget i en mer hållbar samtid och förklara att pappa arbetar med att förstå hur kunderna handlar i butik för att kunna sälja mer BRA saker. Hoppas det går hem.

Patrik Thulin, CEO på Retail Academics

Artikeln är en del av vårt tema Krönika.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078