Så minskade handlaren brotten – och ökade lönsamheten
Hemköp på Tjärna ängar i Borlänge har i flera år haft problem med brott och bus men Simon Nilsson har med hårt arbete och engagemang minskat buset och lyft butiken.
– Jag har valt en annan mer ödmjuk approach där jag försöker förstå mig på de som orsakar problem, säger Simon Nilsson till Fri Köpenskap.
Simon Nilsson är ny som handlare då han tog över butiken i februari i år, vilket var hans första dagligvarubutik efter att bland annat ha drivit butiker som Elgiganten, Jysk och Phone House. Han tror att just att äga butiken gör att det blir lättare att hantera problemen.
– När man äger butiken blir det mer personligt och därför har jag försökt att synas i tidningen så folk vet vem jag är. Jag ser till att hälsa på ungdomarna här, lära mig vad de heter och att de känner igen mig. När de kommer de in så pratar jag med dem, frågar vad som händer i helgen och så vidare. När man känner den som äger butiken är det svårt att inte känna skam om man gör något dåligt.
Blir du aldrig arg?
– Nej egentligen inte, det är klart att jag har egna känslor när det händer något, men att reagera med ilska ger bara motsatt effekt, att gå ut och skrika brukar inte hjälpa.
Det är också anledningen till att butiken inte har några ordningsvakter, även om de har tillstånd till det.
– Nej det skulle skicka helt fel signaler och bara förstöra förtroende vi byggt upp, säger Simon Nilsson.
Den ödmjuka approachen har enligt Simon Nilsson inte bara skapat en trevligare stämning utan även gett mer konkreta resultat.
– Jag har inte varit här så länge men min erfarna personal som i vissa fall varit här i tio år säger att de känner att det har blivit lättare att jobba. Samtidigt kan vi se att besökarantalet ökat från cirka 5 500 besökare i veckan till 7 500 och att kundkorgarna blivit större. Det har gått från cirka 5,3 varor i snitt till 6,1.