23948sdkhjf

Ica-handlaren: ”Därför röstade jag på Demokraterna”

Valet i Göteborg blev historiskt då det nya partiet Demokraterna blev näst största parti. ”Läget är allvarligt, jag räknar med 5-6 år av avspärrningar utanför butiken.”

Många handlare i Göteborgs stadskärna är fly förbannade över kommunens ombyggnationer i City. Höjda parkeringsavgifter, trängselskatter och kommunala ombyggnationer har allvarligt påverkat försäljningssiffrorna i detaljhandeln då färre bilkunder väljer att åka in och handla i centrum. Fristående handlare menar att de är på gränsen till konkurs och många har i protest brutit sig ut och bildat en egen organisation kallad ”Cityhandlarna”.

Johan Fristedt som driver Ica Supermarket Rosenlund innanför vallgraven känner mycket väl till problemen och missnöjet med det nya projektet Västlänken även om hans egen butik troligen inte kommer att drabbas i samma utsträckning.

Jag riktar mig mot de bostadsnära kunderna och de kommer ändå, men missnöjet hos andra i området som drabbas mer är mycket stort eftersom det kommer att bli ännu svårare att ta sig till centrum, säger han till Fri Köpenskap.

Ett stort recept på missnöjet kom under valnatten i söndags – då det bara ett år gamla partiet ”Demokraterna” som gått till val på att stoppa Västlänken blev näst största parti med 17,2 procent av rösterna. En som röstade på partiet var Peter Rundqvist, handlare på Ica Kvantum Focus intill Liseberg.

Som göteborgare så kan jag skriva under på att hanteringen av den här frågan inte varit bra. Kommunen har inte lyssnat på befolkningen och informationen har varit dålig. Det har skapat en infekterad stämning i staden, säger han till Fri Köpenskap.

Inte minst, menar han, körde kommunen över befolkningen i frågan rörande trängselskatten som skulle finansiera tunneln i en folkomröstning efter valet 2014. Kommunen lät skatten ligga kvar trots att nej-sidan fick överhängande majoritet med 57 procent.

Jag tror inte att man i sin vildaste fantasi trodde att man skulle få ett nej i den frågan, säger Peter Rundqvist.

Trängselskatten blev ett stort ekonomiskt tapp för butiken då omsättningen minskade med omkring tio procent.

Det var naturligtvis tufft och det tog 3-4 år innan vi tack vare befolkningsökningen tagit tillbaka försäljningen, säger han.

Nu väntas nästa smäll. Den nya tunneln är tänkt att ha tre stationer och en ligger precis utanför butiken.

Som jag förstår det kommer avspärrningarna att börja sommaren 2020 och hålla på tills dess att tunneln är klar 2026. I kombination med trängselskatt och höjda parkeringsavgifter så blir det en kraftig smäll mot våra bilkunder, säger Peter Rundqvist.

Exakt hur allvarlig den blir är svårt att avgöra.

Det är nästan det som oroar mig mest. När trängselskatterna tillkom och parkeringsavgifterna höjdes kunde jag åtminstone bilda mig en uppfattning om vad det skulle kosta genom att jämföra med med kollegor i Stockholm. Nu står man helt ensam.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109