Postnord lanserar fysiska postkontor för e-handel
PostNord Shop är en fysisk marknadsplats för e-handlare och konsumenter där e-handelsleveranser står i fokus. Konceptet ska möta svenskarnas förändrade konsumtionsvanor där leveranser och returer ska ske lika smidigt som om varan köpts i fysisk butik.
Besökare kan prova sin e-handlade kläder och göra smidiga returer direkt på plats. Det går också att utföra postärenden, skicka och hämta värdeförsändelser, försändelser upp till 20 kilo och köpa porto, förpackningar och frakt. Företagspost kan hämtas i boxanläggningen. För de kunder som vill prova sina e-handlade varor direkt vid uthämtning finns provrum samt en interaktiv digital 360-graderspegel. Eventuella returer görs enkelt via en ”Drop-off”-lucka.
Pilotprojektet sker i samarbete med tre e-handelsföretag som exponerar sina produkter på plats i butiken med sina erbjudanden och varumärken, Zalando, Outnorth och Eleven.
E-handeln på nätet växte med 15 procent under det tredje kvartalet och julhandeln på nätet förväntas öka med 24 procent jämfört med föregående år, vilket motsvarar 1,2 miljarder kronor.