Vanlig handel lyckas på nätet
Av världens 50 största e-handlare är 42 traditionella detaljhandelsföretag som tagit upp kampen om nätkunderna. Endast åtta är renodlade e-handlare.
Det visar revisions- och konsultföretaget Deloittes 17:e upplaga av undersökningen kring de 250 största detaljhandelsföretagen världen över, Global powers of retailing. Den visar utvecklingen i bolagen under räkenskapsåret 2012 (för brutna år till och med juni 2013).
E-handeln har i år fått ett eget kapitel i rapporten. Inte oväntat är det här som tillväxten är kraftigast, med ett snitt på 29 procent bland dessa 50 största aktörerna. E-handelns andel av detaljhandeln är i USA 12 procent och Europa fem procent.
DE FEM STÖRSTA E-HANDELSFÖRETAGEN GLOBALT
Procent av totaltförsäljningen som är e-handel
1 Amazon.com 100
2 Apple-inc/Apple stores 31,4
3 Walmart stores 1,6
4 Otto 57,1
5 Beijing Jingdong century trading 100
Inget svenskt företag finns representerat på listan över de 50 största e-handelsföretagen.
(Dagens Handel)