23948sdkhjf

Vanlig handel lyckas på nätet

Av världens 50 största e-handlare är 42 traditionella detaljhandelsföretag som tagit upp kampen om nätkunderna. Endast åtta är renodlade e-handlare.
E-handeln växer sex gånger så snabbt som traditionell detaljhandel globalt. Men det är de ”traditionella” handelsföretagen som fixar e-handeln bäst. Bland de 50 största e-handelsföretagen världen över är en överväldigande majoritet etablerade, traditionella retailföretag.

Det visar revisions- och konsultföretaget Deloittes 17:e upplaga av undersökningen kring de 250 största detaljhandelsföretagen världen över, Global powers of retailing. Den visar utvecklingen i bolagen under räkenskapsåret 2012 (för brutna år till och med juni 2013).

E-handeln har i år fått ett eget kapitel i rapporten. Inte oväntat är det här som tillväxten är kraftigast, med ett snitt på 29 procent bland dessa 50 största aktörerna. E-handelns andel av detaljhandeln är i USA 12 procent och Europa fem procent.

DE FEM STÖRSTA E-HANDELSFÖRETAGEN GLOBALT

Procent av totaltförsäljningen som är e-handel

1 Amazon.com 100

2 Apple-inc/Apple stores 31,4

3 Walmart stores 1,6

4 Otto 57,1

5 Beijing Jingdong century trading 100

Inget svenskt företag finns representerat på listan över de 50 största e-handelsföretagen.

(Dagens Handel)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065