Sålde mer mjölj
Hittills har två andra Icahandlare hakat på:Ica Supermarket Järpen har följt Ica Åres modellIca Nära Mörsil har gjort en likadan prishöjning men satsar en krona istället för två.Diskussioner pågår med fler Icahandlare i länet men övriga handlare/butikskedjor har hittills inte visat intresse.När Ica Supermarkethandlarna i länet höll sitt veckomöte förra veckan var Jörgen Andersson från Fjällbete inbjuden liksom representanter för LRF. De var inbjudna för att tala om mjölkprishöjningen, hur responsen blivit och om kampanjen Mjölk är tjockare än vatten skulle kunna utvecklas till något mer.Mötet visar på en spännande utveckling, anser Jörgen Andersson. Förr var det genom Milko som kontakterna gick, handlarna talade med Milko. Men nu när Milko är borta är det inte Arla man pratar med.– Arla är för långt borta. Det känns inte som att det finns någon mellanhand längre. Därför uppstår den här direktuppkopplingen mellan handlarna och bönderna, det är en lite ovan situation, för oss och LRF också.Han tycker Arla tydligt visar att de bryr sig om världsmarknaden, inte fjällbönderna.– Men konsumenterna vill ju ha korna kvar, människorna vill betala mer för mjölken, handlarna vill och bönderna vill. Det som händer nu är en slags demonstration, handlarna hjälper konsumenterna att uttrycka sin åsikt genom den här extra kronan, säger Andersson.Det har gått 12 dagar sedan Ica Åre höjde priset på enliters mjölkförpackningar med en krona plus moms för att, som man sade, hjälpa kossorna. Den extra kronan går nu oavkortat till de fjällnära mjölkbönderna tillsammans med de två kronor per såld enlitersförpackning som butiken själv satsar.