23948sdkhjf

Kritik mot konsumentförslag

En centralisering av konsumentvägledningen i landet är en omodern lösning, anser organisationen Sveriges Konsumenter. Men Konsumentverket och Svensk Handel är positiva.

Kritiken är en reaktion på den utredning om framtidens stöd till konsumenterna som regeringen presenterade på onsdagen. I utredningen föreslås bland annat en gemensam internettjänst och ett rikstäckande telefonnummer för vägledning i konsumentfrågor.Sveriges Konsumenter framhåller att det finns risk för att många kommuner lägger ned sin rådgivning med hänvisning till att det finns en statligt finansierad sådan.– Här missar utredningen direktiven att det ställs allt högre krav på konsumenternas kunskap och grad av aktivitet. Detta löser man inte genom att ha en central konsumentvägledning som inte tar hänsyn till det förebyggande regionala arbetet, säger Örjan Brinkman, ordförande för Sveriges Konsumenter, i en kommentar.Konsumentverkets generaldirektör anser dock att förslagen är ett steg i rätt riktning och framhåller att alla konsumenter får tillgång till kvalificerad rådgivning. Svensk Handel välkomnar en rikstäckande konsumentrådgivning som är tillgänglig för alla konsumenter på lika villkor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.075