Axfood säljer Netextra
Mathem övertar kundstock, lokalerna i Bromma och all personal erbjuds att följa med.– Vi har tagit ett strategiskt beslut inom koncernen att inte syssla med näthandel mot konsument, säger Nicholas Pettersson, divisionschef på Axfood Närlivs. Försäljningen är en följd av det beslutet. Men det innebär inte att vi säger nej till e-handel till konsument för all framtid.Näthandeln med livsmedel har tagit ny fart igen efter att frågan varit mer eller mindre djupfryst sedan nedläggningar av alla de ambitiösa satsningarna runt millennieskiftet. Netextra har varit en av få aktörer som hållit ut under hela tiden.Och så väljer ni att lägga ned nu?– Det är en bransch där det är svårt att få lönsamhet och där det är svårt att växa. Det är ett mycket tufft segment, fortsätter Nicholas Pettersson.Det var i januari förra året som Axfood gjorde en nysatsning på näthandel och flyttade Netextra från lokalerna i Kungens Kurva söder om Stockholm till Bromma där de inrymdes i en före detta Willys. Nytt med satsningen var att kunderna till en början kunde handla på tre sätt, antingen gå in i butiken som i en ordinär affär, dels beställa på nätet, men själv plocka upp de färdiga kassarna, eller beställa hemtransport. Nicholas Pettersson menar att omsättningen ökat sedan flytten och prognosen för året pekade på 70-80 miljoner kronor mot 40-50 miljoner i det gamla läget.Mathem omsatte verksamhetsåret 2010-2011 36 miljoner kronor.