23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Fri Köpenskap
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Raisio säljer mer men tappar vinst

Finländska livsmedelskoncernen Raisio ökade sin försäljning med nästan 25 procent till 119 miljoner euro under tredje kvartalet. Rörelseresultatet sjönk dock med 16 procent till 6,1 miljoner.

Skälet till omsättningsökningen är främst att verksamheten i brittiska Glisten, som förvärvades tidigare, nu konsolideras i koncernen.Det minskade resultatet skylls huvudsakligen på en väsentligt försämrad lönsamhet i Raisio försäljning till företag, Business-to-Business. Där vänntar man sig en fortsatt försvagat resultat. Raisio arbetar dessutom på att växa på konsumentmarknaden och investeringarna belastar också resultatet.I en kommentar slå Raisios ledning dock fast att strategin ligger kvar - bolaget ska bli Europas ledande leverantör n av ekologiska och hälosamma snacksprodukter.Räknat på nio månader är rörelseresultatet dock i nivå med förra årets nivå.Raisios mest kända varumärke, Benecol, ökade sin försäljning med 6 procent under tredje kvartalet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|